poniedziałek, 9 marca 2015

Keks- tradycyjny wypiek z mnóstwem bakalii



Keksy to jedne z tych ciast które są dobre na każdą okazję i zazwyczaj wszystkim smakują. Ogrom bakali, aromatyczne lekko wilgotne ciasto..szczerze polecam. Przepis jest idealny, to co można zmieniać to rodzaj bakali- można użyć dowolnych ulubionych bakalii- tworząc własną mieszankę, bądź korzystając z gotowych. 
Z powodzeniem ten przepis może się znaleźć na liście Waszych świątecznych wypieków, mało tego, ciasto można upiec nawet 3-4 dni wcześniej, bo smakuje równie dobrze (jeśli nie lepiej) po kilku dniach.

Tradycyjny keks



Składniki:
  • 250g mąki pszennej
  • 170g cukru
  • 5 jaj
  • 250g  masła lub margaryn
  • ½ łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1/3 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżka mleka
  • ok. 270g bakalii-dowolne ulubione*
  • kilka kropel aromatu pomarańczowego
Sposób przygotowania:
  1. Wszystkie składniki powinny mieć zbliżoną temperaturę, dlatego warto wyjąć potrzebne składniki z lodówki. Mąkę (odsypujemy wcześniej ok.2-3 łyżek) wraz z proszkiem przesiewamy.
  2.  Bakalie kroimy w drobne cząstki i oprószamy w pozostałej ilości mąki.
  3.  Do jednego naczynia wbijamy żółtka do drugiego wyższego białka.
  4. Sodę wymieszać z mlekiem.
  5. Miękkie masło ucieramy  z cukrem na puszystą masę, dodając następnie po jednym żółtku (cały czas miksując).
  6. Do tak przygotowanej masy dodajemy przesianą mąkę i delikatnie mieszamy drewnianą/ silikonową łyżką (bądź mikserem na niskich obrotach) tylko  do połączenia składników.
  7. Pod koniec dodajemy ubite na sztywno białka-dobrze jest podzielić etap dodawania na dwie 3 części i delikatnie wmieszać w ciasto.
  8. Na sam  koniec dodajemy sodę rozpuszczoną w mleku oraz  aromat i bakalie.
  9. Gotowe ciasto przekładamy do keksówki (u mnie 28cm długości) wysmarowanej masłem i oprószonej bułką tartą. Ciasto powinno sięgać do ¾ wysokości formy.
  10. Tak przygotowane ciast stawiamy do piekarnika nagrzanego do 170°C na opcję pieczenia od dołu i pieczemy około 60 minut, przełączając po ok. 40 minutach na funkcję góra dół. Pod koniec czasu przewidzianego na pieczenie sprawdzamy drewnianym patyczkiem czy ciasto jest już gotowe- pieczemy do tzw. suchego patyczka. Gdy ciasto lekko wystygnie wyjmujemy na deskę.
  11. Dekorujemy według uznania. Ja użyłam do tego lukru i drobno posiekanych suszonych moreli.
Moja mieszanka bakaliowa składała się z :ok. po 50 gram mielonych orzechów, skórki pomarańczowej, suszonej moreli, rodzynków, oraz k.0 gram kandyzowanych owoców kiwi, ananasa.

Przepis pochodzi z tej strony

1 komentarz:

  1. Pięknie Ci wyszedł. Aż mam ochotę się poczęstować kawałkiem :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga.Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałeś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Jeśli chcesz zapraszam do polubienia mojej strony na Facebooku- https://www.facebook.com/KuchniaMarlenity?ref=hl . Pozdrawiam Marlena