czwartek, 6 listopada 2014

Szarlotka na kruchym cieście (dla gości)

 

Szarlotka to jedno z tych ciast które mogę jeść i nigdy mi się nie znudzi, myślę, że tak jak i  większości moich rodaków, w końcu to takie nasze sztandarowe ciasto.

  Dlaczego nadaje się dla niespodziewanych gości, odpowiedź jest prosta.Szarlotka, to ciasto które bez dwóch zdań smakuje chyba wszystkim, więc jest wielka szansa, że i nasi goście ucieszą się na jej widok.

Mamy sezon jabłkowy więc produkt jest łatwo dostępny, ciasto możemy mieć zrobione wcześniej i przechowywane w zamrażarce, a o starcie jabłek możemy poprosić  kogoś z naszych bliskich. 

 Koniec gadania, bierzmy się za pieczenie:)

Szarlotka  na kruchym cieście




Składniki:

250 g mąki krupczatki

150 gram mąki pszennej

200 g masła

3-4 żółtka

130 g cukru pudru

2 łyżki kwaśnej śmietany (18%)

Masa jabłkowa:

1,5 kg kwaskowatych jabłek (np. szara reneta, rubiny)

cynamon do smaku

cukier do smaku

2-3 łyżki bułki tartej

1 łyżka mąki ziemniaczanej

Przesiane maki wykładamy na stolnicę. Na środku robimy zagłębienie i wbijamy żółtka, wsypujemy puder, dodajemy śmietanę oraz masło. Wyrabiamy ciasto siekając je najpierw nożem a pod koniec najlepiej zimnymi dłońmi zagniatamy i dzielimy na dwie części. Wstawiamy do zamrażalnika. Pierwszą część wyjmujemy po ok.15-30 minutach. Wałkujemy i wykładamy na tortownicę o średnicy 28cm wstawiamy do piekarnia nagrzanego do 180 stopni na ok, 10 minut (spód ma się lekko podpiec). Jabłka ścieramy na tarce na cienkie plasterki. Masę doprawiamy cynamonem oraz ewentualnie cukrem mieszamy z bułką tartą oraz mąką ziemniaczaną*(dodatek mąki nie jest konieczny jeśli jabłka nie mają dużej ilości soku, moje były bardzo soczyste a dodatek maki sprawił że jabłka nie "puszczały"soku). Na podpieczone, wystudzone  ciasto wykładamy przygotowane jabłka.Pozostałą część ciasta (dobrze jeśli nam się zmrozi)ścieramy na tarce z grubymi oczkami. Wstawiamy do piekarnika na około 30-40 minut . Przed podaniem oprószamy cukrem pudrem.

Gdyby ciasto było zbyt luźne dodajemy mąki/jeśli zbyt suche dodajemy masło/żółtka. 



Przepis bierze udział w konkursie, gdzie do wygrania są książki autorki Moich Wypieków 


http://durszlak.pl/akcje-kulinarne/moje-wypieki-i-desery-na-kazda-okazje

1 komentarz:

  1. zdecydowanie z kruchym ciastem to moja ulubiona wersja szarlotki:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga.Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałeś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Jeśli chcesz zapraszam do polubienia mojej strony na Facebooku- https://www.facebook.com/KuchniaMarlenity?ref=hl . Pozdrawiam Marlena